top of page
79 Коти в школі за партою copy (1).png

Партнерський проєкт

Тест для батьків:

як виховати фінансово грамотну дитину

Грошові звички та фінансова грамотність формуються ще в дитинстві. Від того чи навчиться дитина ефективно витрачати гроші, заощаджувати їх, чи зрозуміє, як вони заробляються, буде залежати, наскільки фінансово успішною вона буде у дорослому віці. Основу цих знань та навичок дітям повинні надати батьки.

«Мінфін» створив простий, але важливий тест для батьків, в якому ми змодулювали кілька життєвих ситуацій, де батькам треба прийняти виважені рішення щодо фінансового виховання дитини.

giphy.webp

1

ipad mono test (1).png

Марійці 11 років і вона збирає гроші на планшет. В неї вже є 4000 грн, і ще не вистачає чималої суми. Дівчинка хоче пришвидшити процес накопичень, але не знає як. Що, на вашу думку, тут варто запропонувати батькам?

Почати платити дівчинці за виконання домашніх обов’язків.

Запропонувати їй економити кишенькові гроші, які дають батьки.

Разом з Марійкою обдумати способи для додаткового підробітку.

Неправильно. Більшість фінансових експертів схиляються до того, що плата дітям за хатню роботу – це неправильний підхід до фінансового виховання. Не варто орієнтувати дитину на те, що в дорослому житті вона буде отримувати гроші за такі побутові справи, як миття посуду чи застеляння ліжка. До того ж не можна перевантажувати її виконанням домашніх обов’язків. Навпаки, слід дбати про те, щоб у дитини було достатньо часу на навчання та дозвілля.

Неправильно. Кишенькові гроші потрібні дитині. Зокрема, і для того, щоб вчитися управляти своїм бюджетом. Однак не можна допускати того, щоб дитина заощаджувала, наприклад, на шкільних обідах. Це може зашкодити її здоров’ю.

Правильно! Якщо в дитини є мета і бажання заробляти, можна разом з нею пошукати варіанти для підробітку. Ідеально, якщо робота буде пов’язана з її майбутньою професією та допоможе розкрити таланти й здібності підлітки. Але підробіток не повинен впливати на здатність навчатися, відпочивати й відновлюватися після навчання. Краще, щоб він був організований у вихідний день або ж під час канікул.

2

q2 (1).png

У більшості друзів Михайлика є електросамокати, на яких ті катаються щовечора. Хлопець попросив батьків придбати такий транспорт і йому. Однак в сімейному бюджеті на найближчий період такі витрати не були передбачені. Якими, на вашу думку, повинні бути дії батьків у цьому випадку?

Батьки мусять акцентувати на тому, що в інших сім’ях вищий дохід, тому вони можуть собі це дозволити.

Нагримати на сина і сказати, що самокат йому непотрібний.

Запропонувати почекати і назбирати грошей.

Неправильно. Справді, важливо, щоб дитина розуміла цінність грошей і усвідомлювала, що неможливо отримати все, що хочеться, одразу. Однак суть не в тому, щоб порівнювати свої фінансові можливості з можливостями інших. І не в тому, щоб обмежувати дитину в купівлі бажаних і непотрібних, на вашу думку, речей. Навіть якщо ви не розумієте бажань дитини, це може бути саме те, про що вона мріє.

Неправильно. На вибір підлітка можуть впливати різні чинники: реклама, друзі, тренди. На практиці ж омріяна річ може бути зовсім не корисною. Важливо не забороняти дитині покупки, а навчити її аналізувати свій вибір і робити висновки, чи справді омріяна річ їй потрібна.

Правильно!  Якщо йдеться про дороговартісну покупку, найкраще запропонувати дитині скласти фінансовий план, який допоможе досягти бажаної цілі. Варіантів це зробити може бути декілька. Важливо, щоб дитина зробила вибір самостійно, аби надалі чітко дотримуватися обраного плану: 

 

  • «все сам» – дитина сама заощаджує, сама обирає і сама купує. Хоча це й найповільніший сценарій, але він робить дитину повністю незалежною у своєму виборі;

  • «підприємець» – підліток знаходить підробіток і купує бажану річ за власні зароблені кошти, не покладаючись на кошти батьків;

  • з допомогою батьків – у цьому випадку частину коштів заощаджує дитина, решту – дають батьки.

3

q3 (1).png

13-річна Аліна вже два роки відкладає гроші на смартфон: не витрачала кошти, подаровані їй на день народження та інші свята, заощаджувала з кишенькових. Їй вдалося назбирати 17 000 грн, і до мети залишилося ще 3 000 грн. Але одного дня дівчина повідомила батькам, що хоче перерахувати всі зібрані кошти на допомогу ЗСУ. Як, на вашу думку, повинні діяти батьки?

Дозволити і похвалити доньку за її добрі наміри.

Категорично заборонити, адже донатити повинні лише повнолітні.

Неправильно. Перераховувати кошти неповнолітніх на допомогу ЗСУ жодним чином не заборонено. Однак важливо, щоб благодійність була щирим бажанням дитини. Найкраща мотивація для цього – власний приклад, щоб дитина могла відчути причетність до спільної справи.

Правильно! Благодійність – це важлива частина фінансової культури людини. Батьки, дозволяючи своїм дітями долучатися до благодійних ініціатив, виховують гармонійних особистостей, які в майбутньому змінюватимуть цей світ на краще. Фінансовий експерт Рон Лібер пропонує систему, згідно з якою кишенькові гроші дитини розділяють на три скарбнички: для витрат, для благодійності і для заощаджень. Розподіляючи гроші, діти вчаться, що деякі кошти можна витратити одразу, якісь варто віддати тим, хто їх більше потребує, а частину треба відкласти, щоб купити щось пізніше.

4

q4 (1).png

Ви збираєтесь на закупи на тиждень, і ваша 8-річна дитина просить взяти її з собою. Ви усвідомлюєте, що шопінг з дитиною – справа нелегка. До того ж до запланованих покупок, можливо, доведеться додати незаплановані. Як найкраще вчинити в цій ситуації?

Взяти дитину з собою, але купити товари чітко за складеним списком.

Відмовити дитині в поїздці й залишити її вдома з нянею чи бабусею.

Взяти дитину з собою і потішити її, купивши все, що попросить.

Неправильно. Звісно, своїй дитині хочеться дати найкраще. Але необхідно подбати й про те, щоб дитина розуміла цінність грошей та важливість раціонального поводження ними.

Неправильно. Відмовляючи дитині, ви позбавите її можливості зробити перші кроки на шляху до світу фінансів. До того ж, коли ви з дитиною йдете за покупками, вона вчиться правильно поводитись та раціонально обирати продукти. Пам’ятайте, діти вчаться, спостерігаючи за поведінкою своїх батьків.

Правильно!  Найкраще отримувати знання на практиці. А тому вже змалку залучайте дитину до розв’язання сімейних фінансових питань. Спробуйте разом скласти список продуктів та порахувати приблизну суму, яку доведеться витратити на заплановані покупки. Дозвольте дитині перевірити чек чи віддати потрібну суму готівкою касиру або ж розрахуватися банківською картою. Завдяки цьому вона зможе на практиці ознайомитися з такими важливими поняттями, як бюджет, фінансові цілі, заощадження чи фінансове планування.

5

q5 (1).png

10-річний Віталій збирав гроші на велосипед, але раптом вирішив витратити всі заощадження на ігрову консоль. Батькам різка зміна фінансової цілі не сподобалась. Як, на вашу думку, вони повинні вчинити?

Заборонити витрачати кошти не за призначенням.

Попросити добре подумати, перш ніж змінювати свою фінансову ціль.

Купити ігрову консоль самостійно, а гроші на велосипед нехай залишаться у дитини.

Неправильно. Цей варіант найпростіший як для батьків, так і для самої дитини. Водночас дитину потрібно навчити дисциплінувати себе та заощаджувати. Лише після того, як вона зрозуміє цінність грошей, зможе до них ставитися серйозно. До того ж здатність ухвалювати фінансові рішення робить дитину більш дорослою, самостійною та відповідальною.

Неправильно. Заборона в цьому випадку – не вихід, а навпаки, мотивація для підлітка зробити наперекір батькам. Тож найкращим рішенням буде спостерігати, як дитина керує особистими фінансами, проте не варто надто контролювати цей процес. Дитині потрібно навчитися самостійно ухвалювати фінансові рішення та брати за них відповідальність, а іноді навіть припускатися фінансових помилок.

Правильно! Підлітки часто ухвалюють рішення під впливом зовнішніх чинників – за порадами друзів чи в погоні за трендами. Іноді ці рішення можуть бути імпульсивними та необдуманими. Завдання батьків – навчити дитину аналізувати свій вибір за певними категоріями, як-от функціонал, дизайн, зручність. Якщо дитина після аналізу зможе аргументувати свій вибір і не змінить рішення, дозвольте їй зробити так, як вона хоче.

6

cat_ (1).png

Ви поклали на дитячу платіжну картку певну суму на місяць і попередньо узгодили це з дитиною, але вона витратила кошти швидше. Вже за 5 днів картка стала порожньою, а до наступного поповнення лишається ще 25 днів. Як слід вчинити у цій ситуації?

Покласти ще грошей на картку.

Цього місяця більше не класти гроші.

Позбавити дитину кишенькових грошей і заблокувати картку.

Неправильно. Позбавляти дитину кишенькових грошей, щоб у такий спосіб покарати її – хибний підхід. Це може сформувати у неї нездорове ставлення до грошей. Однак, якщо дитина зіпсувала чуже майно, то її можна позбавити грошей, щоб компенсувати його вартість. Загалом фінансові експерти не радять жорстко контролювати, куди дитина витрачає свої гроші. А щоб уникнути неприємностей, заздалегідь обговоріть із дитиною, на що витрачати гроші не можна.

Неправильно. Якщо дитина витратила гроші завчасно або на дурницю, не потрібно відшкодовувати цю суму. Нехай вона вчиться й набуває досвіду на своїх помилках.

Правильно!  Одна з основних переваг дитячих карток – можливість контролювати витрати дитини. Батьки можуть установлювати ліміти витрат і відстежувати, як дитина витрачає кошти. Це дасть змогу не лише відстежувати операції, а й навчити дитину ефективно управляти грошима та аналізувати свій бюджет. У дитини має бути певна свобода у витратах, щоб вона мала змогу навчитися управляти фінансами. Як відомо, найкраще вчитися на своїх помилках.

👩‍🏫 Зручний спосіб тримати на контролі фінансову активність дитини непомітно для неї — оформити дитячу картку monobank. Картка доступна для дітей віком до 14 років. Завдяки їй один з батьків зможе бачити виписку по рахунку дитини, контролювати ліміти на зняття готівки, поповнення картки третіми особами, перекази на користь третіх осіб та інші витрати. Діти,  своєю чергою, користуючись карткою, зможуть заробляти до 20% кешбеку та інші нагороди, що спонукатиме їх правильно планувати витрати.

 

🔔 Дитяча картка від monobank – ідеальний інструмент «фінмоніторингу» з боку батьків. Дитині він надає фінансову свободу, можливість здобути практичні навички управління грошима, а дорослим дозволяє непомітно спостерігати за цим на відстані.

7

q7 (1).png

10-річна Вікторія виготовляє прикраси для волосся ручної роботи. Вона постійно опановує нові техніки й робить успіхи. Прикрас назбиралося стільки, що дівчинка вирішила почати їх продавати, аби мати власні гроші. Як, на вашу думку, повинні вчинити батьки?

Допомогти з продажем, а всі гроші віддати дитині.

Купити ці речі самостійно, заплативши дитині за її роботу.

Разом з дитиною скласти бізнес-план і спробувати розібратися, як працювати з такими товарами та рахувати прибуток.

Неправильно. Гроші – важливий ресурс у житті людей. Однак важливо розуміти, що це також і оплата за знання та навички людини. Що вищі ці показники, то вищим буде фінансовий дохід. Тому допомога з продажем товарів дасть змогу дитині усвідомити цінність її роботи, але не сформує остаточне розуміння, як правильно рахувати прибуток.

Неправильно. Як і в першому варіанті, такий сценарій підкреслить цінність та важливість роботи дитини. Але водночас спотворить розуміння того, як саме оплачують роботу в дорослому житті.

Правильно! Найефективніше для батьків – скласти разом з дитиною бізнес-план для розвитку її невеличкої справи. Це сформує розуміння, що для отримання бажаного потрібно не лише заощаджувати, а й думати про власний заробіток. У випадку з товарами ручної роботи можна разом з дитиною проаналізувати пропозиції на ринку, ціноутворення, а також витрати на закупівлю матеріалів для виготовлення виробів.

8

q8 (1).png

Ваша дитина щодня витрачає всю суму кишенькових грошей, яку ви даєте. Водночас вам би хотілося розвивати в неї навички заощадження та накопичення. Як, на вашу думку, слід діяти за таких обставин?

Припинити давати гроші щодня й почати самостійно відкладати їх для дитини.

Заборонити імпульсивні покупки і змусити дитину заощаджувати.

Продовжити давати кишенькові гроші й не втручатися.

Неправильно. Позбавляти дитину кишенькових грошей не варто, адже це її особисті фінанси. Користуючись ними, вона вчиться управляти своїм бюджетом. Навпаки, спрямуйте зусилля на те, аби разом з дитиною розібратися, що таке фінансове планування та особистий бюджет, навіщо заощаджувати та як досягати фінансових цілей.

Неправильно. Лише щира зацікавленість процесом заощадження коштів зможе зробити його дієвим. І навпаки, якщо змушувати дитину до чогось, потрібно бути готовим, що вона робитиме наперекір. Ви також можете допомогти дитині спланувати її особистий бюджет. Наприклад, завести блокнот з кольоровими стікерами чи скористатися мобільним застосунком.

Правильно!  Невтручання – це, найімовірніше, оптимальне рішення в цій ситуації. Спостерігайте за тим, як дитина керує своїми фінансами, але не намагайтеся надто контролювати цей процес. Дозвольте дитині навчитися самостійно ухвалювати фінансові рішення та нести за них відповідальність, а іноді – припускатися фінансових помилок.

9

q9 0 (1).png

У батьків двоє дітей. Старша дитина ощадлива й майже ніколи не витрачає більше кишенькових грошей, аніж дають батьки. Натомість меншій постійно бракує грошей і вона просить ще. Як варто чинити батькам?

Продовжити давати однакові суми, але насварити меншу дитину за марнотратство.

Обговорити з молодшою дитиною принципи витрачання грошей та створити окремий фінансовий план для неї.

Давати більше грошей меншій дитині, адже витрати у неї більші.

Неправильно. Навіть якщо ви вирішите не змінювати суму кишенькових, запропонуйте дитині вести облік витрат. Це зробить її систематичною та допоможе розібратися, на що вона витрачає гроші. Водночас сварити дитину за те, що вона витратила гроші на непотрібну річ, у жодному разі не можна. Інакше вона почне приховувати свої витрати та не буде чесною з вами.

Неправильно. Змінити суму кишенькових грошей можна, але насамперед важливо зробити так, щоб дитина зрозуміла, чому саме вона витрачає кошти неправильно і як їй навчитися контролювати витрати. Тому краще більш ґрунтовно підійти до розроблення фінансового плану для дитини, якій систематично бракує кишенькових грошей. Можна спробувати разом з нею скласти простий бюджет, розподіливши кишенькові на різні категорії: заощадження, розваги, подарунки тощо. Це навчить планувати витрати й уникати необдуманих.

Правильно! Якщо в сім’ї двоє чи більше дітей, до кожного з них має бути індивідуальний підхід. Це важливо, адже для кожної дитини може знадобитися власна програма з фінансової грамотності, сума та періодичність видачі кишенькових грошей. Можливо, за певних обставин суму кишенькових доведеться підкорегувати.

10

q10 (2).png

Третьокласниця Наталя одного дня повідомила батькам, що більше не збирається ходити до школи безоплатно. Мовляв, батьки ж отримують кошти за те, що ходять на роботу, а бабуся говорила, що школа – це теж робота. Тому Наталя вирішила домовитися з батьками про щоденну оплату. Як мають вчинити батьки?

Похвалити дівчинку за підприємницький хист та в ігровій формі привчати її до «‎роботи»‎.

Запропонувати дівчинці «‎премію»‎, але лише за визначні досягнення у навчанні.

Відмовити доньці в її забаганці та пояснити, що насправді вона нічого не знає про роботу дорослих.

Неправильно. Хвалити дитину, звісно, треба, але платити за навчання не варто. Адже якщо у дитини вже в ранньому віці сформується установка, що за навчання їй повинні платити, у майбутньому це може негативно позначитися на її світосприйнятті. Так само, як і у випадку оплати за виконання хатніх обов’язків.

Неправильно. Знецінювати прагнення дитини категорично не можна, так само як і суворо щось забороняти. Навпаки, батькам слід більше розповідати дітям про свою роботу, про те, чим вони заробляють гроші і як це працює. Розкажіть, що гроші – це вартість ваших знань, компетенцій та їх ефективного використання. Що вищі ці показники, то вищим є ваш фінансовий дохід. Усвідомлення цієї залежності допоможе вашій дитині краще зорієнтуватися в навчанні та виборі майбутньої професії.

Правильно!  Найдоречніше буде підтримувати видатні досягнення дитини – перемогу в олімпіаді, творчому конкурсі чи спортивному чемпіонаті. У такому випадку можна заохотити дитину матеріально, але вона повинна сприймати це як подарунок, а не як зарплату.

Відкривати дітям світ фінансів варто вже з раннього віку. Батьки мають пояснювати дитині, що таке гроші, як заощаджувати на бажані покупки, чому не варто витрачати всі кишенькові гроші на спонтанні покупки тощо. Дієвим інструментом закладення дитині основ фінансової грамотності можуть стати дитячі платіжні картки, як, наприклад, у monobank. Що важливо – це допоможе здобути перші фінансові навички на практиці. Бо, як ми знаємо, недостатньо лише отримувати знання – їх треба вміти застосовувати.

Перше вересня (1).png
bottom of page